Sociálna fóbia​

Účinná pomoc pri sociálnej fóbii a sociálnej úzkosti formou pobytu v terapeutickom centre duševného zdravia.

Sociálna fóbia pobyt ALAVITA

Čo je sociálna fóbia

Sociálna fóbia, sociálna úzkosť alebo sociálna úzkostná porucha je stav, v ktorom človeku aj bežné medziľudské interakcie spôsobujú značnú úzkosť a rozpaky z obavy, že ho ostatní budú nadmerne pozorovať, skúmať alebo negatívne posudzovať. Pri sociálnej fóbii vedie strach a úzkosť k vyhýbaniu sa, ktoré môže významne narušiť život. Silný stres môže ovplyvniť medziľudské vzťahy, denné rutiny, prácu, školu alebo iné aktivity.

Človek trpiaci sociálnou fóbiou je niekedy presvedčený, že niektorý z príznakov sociálnej fóbie je jeho prvoradým problémom. Častou súčasťou sociálnej úzkosti sú sklony k perfekcionizmu a porovnávaniu sa s inými ľuďmi.

Záťažové situácie pri sociálnej fóbii sú pomerne rôznorodé – byť stredobodom pozornosti, večierky, schôdzky, jednania, nákupné centrá a obchody, jedenie pred ľuďmi, hovoriť pred skupinou alebo pred autoritou, verejný prejav, “trápne ticho” počas komunikácie, telefonovanie a iné. Človeka trpiaci sociálnou fóbiou často pociťuje typické obavy ako druhí sa na mňa dívajú, znemožním sa, strápnim sa, vysmejú sa mi, budem sa chovať neprirodzene, pomyslia si o mne niečo zlé, uvidia na mne aký som nervózny a podobne. 

Príznaky sa pri sociálnej fóbii môžu stupňovať až do panických atakov a môže sa objaviť aj depresia. Sociálna fóbia, resp. sociálna úzkosť je pomerne rozšírený problém a má stúpajúcu tendenciu.

Príznaky sociálnej fóbie

Typické príznaky a správanie u ľudí so sociálnou fóbiou obvykle zahŕňajú:

  • Znížená sebadôvera v spoločenskom kontakte, často neschopnosť povedať "nie"
  • Nadmerné obavy z kritiky
  • Strach zo situácií, v ktorých vás môžu negatívne posudzovať a hodnotiť
  • Obava zo zahanbenia alebo poníženia
  • Intenzívny strach z interakcie alebo rozhovoru s cudzími ľuďmi
  • Vyhýbanie sa "trápnemu tichu" počas komunikácie, nutkanie niečo hovoriť
  • Strach, že si ostatní všimnú zvýšenú úzkosť a neprirodzené prejavy správania
  • Strach z telesných príznakov, ktoré môžu spôsobiť rozpaky, ako je červenanie, potenie, chvenie alebo trasľavý hlas
  • Vyhýbanie sa robeniu vecí alebo rozprávaniu sa s ľuďmi z obavy zo zahanbenia
  • Vyhýbanie sa situáciám, v ktorých by mohli byť stredobodom pozornosti
  • Úzkosť pri očakávaní obávanej činnosti alebo udalosti (anticipačná úzkosť)
  • Intenzívny strach alebo úzkosť počas sociálnych situácií
  • Analýza svojho výkonu a identifikácia nedostatkov vo interakciách po sociálnej situácii
  • Očakávanie najhorších možných následkov z negatívneho zážitku počas sociálnej situácie
  • Porovnávanie sa s inými ľuďmi, idealizovanie iných a podceňovanie seba
  • Perfekcionizmus v snahe predísť nepríjemným pocitom z prípadnej kritiky

Spôsob pomoci

V priebehu terapie a psychoedukácie omnoho lepšie pochopíte, prečo sa u vás sociálna úzkosť a fóbia rozvinula a hlavne to, ako nad nimi môžete prevziať kontrolu, a prípadne sa ich úplne zbaviť. Osvojíte si rôzne spoľahlivé mentálne nástroje, vďaka ktorým dokážete sami pozitívne ovplyvňovať vlastné myšlienky, správanie a emócie. V rámci individuálnych sedení vyriešite s terapeutom svoje špecifické problémy a získate omnoho jasnejšiu predstavu o tom, ako ich úspešne zvládnuť.

Všetky terapeutické aj edukačné aktivity prebiehajú priamo pod vedením našich terapeutov. Dlhoročné praktické skúsenosti im umožňujú objasniť problémy veľmi zrozumiteľným spôsobom, zodpovedať všetky otázky a poskytnúť vám spoľahlivé rady do bežného života.

Zdieľať stránku